Cattas liv och tankar

GI kladdkaka!!

Publicerad 2010-04-15 09:53:31 i Allmänt,








Fått önskemål om receptet på kladdkakan jag serverade på mammaträffen i tisdags! O här kommer det! Jag uteslöt nötterna eftersom jag inte visste om alla tålde dem.. Men det blir säkert extra gott med dem i! Hade inte heller svarta sesamfrön utan tog vanliga...  


Ingredienser:

100
100 g smör eller margarin
200 200 g mörk choklad
3 3 st ägg
2 2 msk ljus sirap
0.5 0.5 dl strösocker eller rårörsocker
0.5 0.5 dl dinkelmjöl
150 150 g valnötter
1 1 tsk vaniljpulver eller 2 teskedar vaniljsocker
1 1 krm salt
0.5 0.5 dl svarta sesamfrön till att bröa formen

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, salt, vaniljpulver och valnötter i en skål.

2. Smörj en form (gärna med löstagbar kant) om cirka 24 cm och ”bröa” den med svarta sesamfrön.

3. Smält chokladen i vattenbad och rör i det smälta smöret samt tillsätt ägg och sirap. Vispa ej!

4. Vänd snabbt ned smör-chokladsmeten i den torra bunken och rör om försiktigt.

5. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen, ca 14-17 minuter.

6. Håll koll på kakan, den är klar när smeten precis ”stannat”. Tag ut kakan från ugnen och kyl ned den direkt i frysen ca 20 minuter (då blir den lätt att skära upp och blir perfekt kladdig). Servera med lättvispad grädde.

Kommentarer

Postat av: sandra med tre ungarna

Publicerad 2010-04-15 12:42:38

Gott och nyttigt!

Tål att prövas.

Tack för tipset!

Postat av: Mor Duktig

Publicerad 2010-04-15 21:29:35

Hej! Jag kikade in... och tänker återkomma! Jag ska bara se Lyxfällan först...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela