Cattas liv och tankar

Eftertänksamt begrundar jag dagens föreläsning...

Publicerad 2012-02-14 18:36:49 i Allmänt,

Hade idag förmånen att få delta i en fantastisk föreläsning om bemötande mot demenssjuka. Vissa föreläsare har verkligen förmågan att leverera... Fick inte bara en utan minst åtta tankeställare och vissa blev jag faktiskt aningen beklämd av. Har under många år jobbat med dementa och vet att det är ett oerhört krävande jobb men det kan även ge såå mycket tillbaka... Hans konkreta tips kändes så..självklara... o det var nästan så jag längtade tillbaka till demensvården...

Kontentan av hela föreläsningen var dock att man skulle försöka ge de dementa, och givetvis alla andra äldre och sjuka en betydelse. Att bekräfta och stärka dem och ge dem en känsla av att vara viktig, just för mig, kan göra stor skillnad... O dessutom betonade han att arbetet med dementa kunde ses som CSI dementia eller Fångarna på fortet för att man hela tiden ska kämpa som ett lag för att lösa problemen och se det positiva med nya klurigheter runt hörnet...

Nog om detta! Men det var en väldigt bra dag!

Nu ikväll blir det lite tårtmys för att fira alla hjärtans dag tillsammans med familjen.. Att det är en av de mest hysteriska kommersiella dagarna på året och dessutom numera tenderar att gå lätt till överdrift låtsas vi inte om.. Utan vi tar det som det är, en extra dag att tacksamt ta tillvara..

En liten guldkant på vardagen kan väl inte vara helt fel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela