Cattas liv och tankar

Must have done something good....

Publicerad 2012-01-31 21:13:52 i Allmänt,

När man läser om alla vårdskandaler i media och när man ser på facebook och bloggar ett flertal uppdateringar om miserabel vård och bristfälligt bemötande från läkare och sjuksköterskor är det rätt enkelt att tänka; jag mörkar nog min legitimation och säger att jag jobbar på Posten om någon frågar... Ungefär samma känsla som då det var som värst för SJ personalen misstänker jag...

MEN! Nu är det faktiskt så här. JAG ÄLSKAR MITT JOBB. O jag har aldrig en endaste gång ångrat mitt yrkesval. Finns inte ett tänkbart alternativ om en annan inriktning. De ni! Visst kan man ibland bli frustrerad och känna sig otillräcklig men ibland gnälls det generellt över vården lite onödigt ofta kan jag tycka. Många gånger så är det faktiskt rätt "friska" människor som söker vård och de kräver omedelbar bot för diverse simpla åkommor. Magont en kvart är inte samma som brusten aorta eller tarmvred. Kan vara men behöver inte vara. O ont i halsen eller i öronen, snuva o lite feber behöver faktiskt inte leda till antibiotikabehandling. O allt kan faktiskt inte göras bra igen... Nu vet jag att det finns tyvärr dåliga rutiner och mindre lämpade individer som faktiskt gör grava felbehandlingar men man får nästan aldrig höra om allt som faktiskt blir bra!

O det finns mycket bra inom vården!

Jag är oerhört glad över mitt val av yrke.. Att då få uppskattning för det jag gör och som jag faktiskt älskar att göra känns riktigt bra! Försöker ju verkligen att göra så att det ska bli så bra som möjligt men ibland vet man inte om det räcker till. O det gör det nog inte jämt heller såklart, men min strävan är att jag ska försöka att vara lyhörd och ödmjuk och dessutom kunna vara ett tryggt stöd i vissa situationer. Och många gånger jobbar man bara på utan att fundera så mycket på att man faktiskt påverkar ganska många människor med sina ord och handlingar. Men att då o då få veta att man gjort något gott för en annan människa är faktiskt en underbar upplevelse och det stärker mig både som person och i min profession som distriktssköterska. Så tänk på det. Att få höra något positivt gör faktiskt så att man blir bättre och bättre och fortsätter brinna med en iver om att få hjälpa, lindra, finnas nära och göra gott...


Sagt det förr o säger det igen... Älskar mitt jobb!

Kommentarer

Postat av: Ida Bodin

Publicerad 2012-01-31 21:39:10

Du är sååå bra och du, jag älskar också mitt jobb! Kram till dig

Postat av: AKB

Publicerad 2012-02-01 21:50:10

Men du är ju det bästa vi har, ska du veta!

Postat av: mia

Publicerad 2012-02-03 09:40:27

Har sagt det förr och säger det igen, du är SÅ KLOK! Känner mig så trygg och glad över att ha en sån som du i min närhet, med eller utan profession! ;) Kraam!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela