Cattas liv och tankar

Bugar o bockar mig för min kloka syster

Publicerad 2009-03-22 21:12:47 i Allmänt,

Ok då!! Du hade rätt... Men jag visste ju oxå det, bara retades med dig. Ja sååå var det! Jag bara bara retades o visste hela tiden att det var så... ;-) Hade inte alls fel, jag har aldrig fel..... (förnekelse är en härlig försvarmekanism...)

Här kommer sanningen om helgens heta diskussionsämne, svart på vitt.. Glöm inte det här nu!!

"Har ni hört uttrycket "påskmåne"? Eller har ni tänkt på att det alltid är fullmåne under påskveckan? Om det inte är mulet förstås, men hursomhelst så är den ju där, rund och hel på himlen och det är ingen slump. Hur kommer det sig att månen alltid är full under påskveckan och hur kan man själv lista ut när påskdagen infaller?
Jo, man utgår från vårdagjämningen som infaller antingen den 20 eller 21 mars. Det är då natt och dag är lika långa. Sedan är det månen som bestämmer. Närmare bestämt den första fullmånen efter vårdagjämningen, för den närmaste söndagen efter den fullmånen blir tidpunkten för påsksöndagen.
På så vis blir påsken en rörlig helg med olika datum varje år, till skillnad från exempelvis julen."
Hämtat från; http://hem.passagen.se/sojson/pask/pask1.htm

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-03-22 21:22:13

Ja, jag vet, jag har alltid rätt! =)

Men jag visar det inte alltid, jag menar det blir ju inge kul å spela sällskapsspel om mitt lag jämt skulle vinna.....

Postat av: Katarina

Publicerad 2009-03-22 21:27:14

Du vet väl att det är pensionärsvarning på sådana här kunskaper.... ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela