Cattas liv och tankar

Underbara älskade böcker!!

Publicerad 2010-04-07 13:02:36 i Allmänt,

De som känner mej vet att jag älskar att läsa, känner mej halv om jag inte har en bra bok! Då jag var yngre läste jag som alla andra tonåringar, Kitty, Lotta, Kullagulla ja allt som var läsbart!  Med några fler år på nacken så började jag prenumerera på Sagan om Isfolket! Underbara Isfolket!! Tengel o Silje blev mina vänner och är fortfarande det efter många, många år..Böckerna står i min bokhylla,  mörkt röda, inbundna och vackra! Kommer aldrig att göra mej av med dem!! Läser fortfarande många böcker men har faktiskt slutat att läsa om jag inte tycker om boken efter ett par kapitel, gjorde jag aldrig förr! Men livet är kort o det är lika meningslöst att lägga energi på dåliga böcker som på dåliga förhållanden, lika bra att sluta i tid..

Denna vecka bloggar Mymlan om böcker...

Min favorit genom tiderna är Kabbelekstugan! Läste sönder min egen bok, eller rättare sagt mamma läste sönder den eftersom jag kväll efter kväll ville höra den fina o sorgliga o slutliga lyckliga sagan om fröken Hoppelina som hyrde Kabbelekstugan! Min förtjusning var därför ofantlig då jag i vuxen ålder sprang på ett fint exemplar av boken på "Fyndlagret", gissa om jag stegade iväg till kassan med boken i ett stadigt grepp för att ta med den hem o få uppleva känslan igen...



 

Fröken Hoppelina ställer för kalas men ingen kommer..... Pigge Igelkott håller med om att ett födelsedagskalas utan gäster är inte mycket till kalas... Han hjälper henne sedan att dela ut inbjudningar o att flytta festen till ett torrt ställe istället för hennes blöta hus...För en del av gästerna kan ju inte simma...

 

Återigen är det kalasdax! Och nu blir det en lyckad fest! Alla var där utom herr Mullvad som trodde inbjudan var en stämning och tog sin vintervila ovanligt tidigt..


Love it love it love it!!!

Kommentarer

Postat av: madeleine

Publicerad 2010-10-18 00:05:05

Kabbellekstugan...min absoluta favorit... Jag hade boken som barn, mamma läste den och sen läste jag den själv. Den var nog sönderläst men jag vet att jag lade undan den, och mina andra barnböcker, på ett säkert ställe när jag var en 10-12 år. Så säkert att jag inte hittat det än...och jag har letat sen jag var 20, nu är jag 43... Har så smått förlikat mej med tanken på att aldrig återse Hoppelina, som för övrigt är orsaken till att jag aldrig ätit russin efter att Hoppelina använde torkade flugor i kakorna istället för korinter när de var slut! Idag på mitt jobb, pratade vi om vilka favoritböcker vi hade som barn, men inte heller idag visste nån vad Kabbellekstugan var för bok... I stilla uppgivenhet bestämde jag mej för att googla på den när jag kom hem, och hamnade i din blogg! Jag konstaterade att jag läst samma böcker som du när jag var yngre, Lotta och Kitty böckerna..Kulla-Gulla...Isfolket har jag läst flera gånger och bara älskade dom... Måste också erkänna att jag läst lite i din blogg och fått många skratt, du skriver klockrent underhållande, och så har jag "lånat" ditt recept på fisksoppa.... Nästa erkännande är att jag kopierat bilderna på Hoppelina, jag ska försöka göra ett bokmärke av dom så jag kan ha med henne i mina andra böcker nu när jag äntligen har återsett henne! Och mitt tredje erkännande som jag gör, glatt och villigt, är att även om jag verkligen gläds med dej att du hittade boken så är jag såå avundsjuk! Skulle du nån gång vilja sälja den så köper jag den på studs!! Hmm..lång kommentar...men önskar dej allt gott!

Postat av: Cattas liv och tankar

Publicerad 2010-10-18 10:28:36

Åh vad roligt att du också tyckte om den här boken!!

Säljer den inte men hittar jag en till så lovar jag höra av mej :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela