Cattas liv och tankar

Påét igen!

Publicerad 2013-07-23 12:30:00 i

Skrev tidigare om min semester, men glömde ju skriva om hur fantastiskt ambitiös jag varit med träningen de tre semesterveckorna..
 
Eller om jag ska vara helt ärlig så har den enda motionen varit lite bad, flanering i Hufvudstaden och att gå från balkongen till kylskåpet för att fylla på roséglaset. SÅ rätt sparsamt med andra ord.
 
Men nu är jag inne på min andra arbetsvecka och det är ganska skönt att känna att rutiner är väldans bra för mej. Upp på morgonen och ut och gå. Toktrött. Tokgruvsamt. Men tokhärligt.
 
Imorse gick jag elljusspåret. Insåg plötsligt hur sjukt vacker utsikt det är och hur sjukt tråkigt själva spåret är. Så då fick jag en briljant idé!! TÄNK om det skulle kunna bli ett skol/förskole/by/företagar projekt av det! (Blev lite imponerad i Trolska skogen av hur bra det kan bli av en liten stig i skogen...) Lidens föreningar skulle kunna bidra med material och samlad kompetens (tänk snickeri, skogsvård, estetisk utsmyckning..)
 
De minsta skulle kunna måla vackra tavlor, plasta in och sätta upp! Eller göra små humlor och nyckelpigor av stenar, spännande troll av stubbar osv..  De lite större kunde söka fakta om myrstackar, tallar, djur och sätta upp längs spåret. Spännande läsning! För att få in engelskan och spanskan så är det bara för eleverna att göra fler faktablad med översättning! Internationellt intresse, tada!!! Storbarnen skulle kunna ta röjsågen och röja, dra ris och i samma veva få lära sig om skyddsutrustning, arbetsmiljö (och första hjälpen.....) O tänk vad bär det finns! Bara att plocka och sedan på hemkunskapen få lära sig att sylta, safta och göra gelé. På syslöjden kan de sticka halsdukar och sy förkläden till herr Tall och fru Gran.. På träslöjden snickra små "Tomtehus", fågelholkar eller göra andra spännande boningar, bara fantasin sätter gränser och efter spåret finns dessutom en stor platt sten där barnen kan uppträda och sjunga och spela teater.. 
 
Förstå vad bra det skulle kunna bli!
 
Detta skulle ju täcka in heeeela läroplanen och samtidigt uppmuntra till ökad aktivitet och folkhälsa som är sååå i ropet nu! Så varsågod herr Rektor eller andra som brinner för vår hembygd! Ni får mitt färdiga koncept! Förvalta det väl...
 

Kommentarer

Postat av: N

Publicerad 2013-07-28 19:57:10

Brilliant!! Bara att komma på nästa skolråd och "sälja in" idén!

Postat av: Emma

Publicerad 2013-07-31 01:08:49

Mycket bra idé !!!!

Postat av: DR Krall

Publicerad 2013-08-03 00:20:14

Har sagt det förut och säger det igen, du är klok som en häst!!! ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela