Cattas liv och tankar

Hmmmmm

Publicerad 2009-09-10 08:02:05 i Allmänt,

Är väl på tiden o göra som alla andra o börja fundera på det här med svininfluensan.. Tycker att det är aningen uppstressat men med tanke på att ingen verkar egentligen veta nåt säkert så blir det kanske så här.. Slut på handsprit är en konsekvens o det är INTE bra att vi som jobbar inom vården och faktiskt verkligen behöver inte kan få tag idet. I vardagen behövs inte handsprit utan det räcker gott och väl med tvål o vatten vilket många från smittskyddsinstitutet försöker få ut till allmänheten. På tåget från Stockholm satt en mamma med en liten bebis o spritade bebisens händer flera gånger under resan, makabert med tanke på att bebisen satt i sin egen bilstol alternativt mammans knä... Tror riskerna med att ta bort den naturliga bakteriefloran är avsevärt större...

Ang att vaccinera sig eller inte är oxå en stor fråga. Jag anses ju tillhöra en riskgrupp som är gravid MEN ingen vet hur vaccinet påverkar det ofödda barnet eller mig i det långa loppet. Ändå rekommenderar Socialstyrelsen ALLA att vaccinera sig. Jobbigt om de märker om ett par år att det här var ju ingen lysande idé, gav ju andra skador istället..



O sist men inte minst så är det som en del redan vet besöksförbud på sjukhuset nu. Tom på förlossningen så släpps inte pappan in om han visar "influensaliknande symtom".. Hmm.. O med tanke på att de liknar en förkylning o att de flesta får en släng av det så här på höstkanten så är risken att det kommer att bli många pappor som kanske missar sitt livs största upplevelse pga detta. O om man som mamma visar influensaliknande symtom, ska man föda på parkeringen alldeles själv då? Annars kan man ju smitta andra mammor eller personal.. Får nog börja fundera på en hemmaförlossning.. Har ju några sjukvårdskunniga i bekantskapskretsen så en liten liten förlossning måste ju vara en baggis!! Eller hur??

Kommentarer

Postat av: magda

Publicerad 2009-09-10 08:32:18

Jag håller med att det har blivit lite av masshysteri kring svininfluensan. Det är svårt att veta vad man ska tro eftersom ingen går ut och ger fasta direktiv utan att massmedia tillåts att blossa upp skräckscenarion. Jag själv brukar vara cool men springer på Apoteket var och varannan dag för att få tag på sprit... Jag är inte orolig för egen del men för ett av mina barn som är mycket infektionskänslig. Men som sagt, jag vet inte vad jag ska tro, pojkens läkare vet inte heller. Tills jag fått klarare besked kommer jag att amma och köpa handsprit. Det sistnämnda får man ju använda med förstånd (och inte som hon på tåget) men kan vara bra att ha.



//Magda



Postat av: Milliz

Publicerad 2009-09-10 08:55:46

Kloka ord från min kloka syster!

Love U!

Postat av: Katarina på andra sidan ån!!

Publicerad 2009-09-10 11:41:14

Mkt tänkvärda rader, tror mångas tankar går i samma "slinga", hur man än funderar så har man ändan bak!! Tycker mig minnas att de sagt att detta är luftburet...hur påverkar handsprit då??? Håller tummarna för dig o "krabaten" i alla fall ;-)

Postat av: N

Publicerad 2009-09-11 16:20:43

Fränt med hemmaförlossning!!Ring bara så kommer jag och kokar vatten och river linnen! Klart att M ska vara med när Ingemar kommer!! Det är ju livets absolut bästa resa!!

Jävla masshysteri!! Jag hörde om en pojke på en skola i närheten som var jätteledsen och tillslut storgrät för pappan hade sagt att pojken började nog att bli förkyld...och då hade killen helt sonika trott att han fått H1N1 och skulle dö...det tog ett tag att lugna pojken ska jag säga (har jag hört)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela