Cattas liv och tankar

Brödrecept!

Publicerad 2010-01-25 21:09:55 i Allmänt,

Cissis segkakor!

100g Smält Smör
1l Mjölk
2pkt Jäst
2dl Sirap (gärna mörk)
1msk Salt
Anis o Fänkål efter smak :-)
Rågsikt

Blanda ihop degen, ska vara ganska lös bara så att man kan hantera den liksom och det beror på hur gammalt mjölet är hur mycket man ska ta i...
Låt jäsa ca 40-50 minuter - dubbel storlek.
Kavla ut ca 15-20 st runda kakor som ska vara tunna men inte som tunnbröd...
Låt dem jäsa lite ca 10 minuter eller längre innan man gräddar.
Använd kruskavel innan de åker in i ugnen :-)

275 grader, sätt en plåt ganska långt ner i ugnen och lägg in kakorna på den heta plåten. Kakorna ska bli lite färgade, liksom lite prickiga... då är de klara

Gör fler men mindre kakor om man vill... Supergoda!!



Kommentarer

Postat av: Denise - Ännu en mammablogg

Publicerad 2010-01-25 21:53:04

sv: Visst är han :) Dina underverk oxå :) När är minstingen född då? :)

Postat av: Carin B E

Publicerad 2010-01-26 19:39:12

Tack för receptet...ska genast provas till helgen...måste vara heeelt ljuvliga till varm choklad :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela