Cattas liv och tankar

Morgonprommis

Publicerad 2010-01-27 11:00:41 i Allmänt,

Tog en timmes promenad nu på morgonen, tänkte passa på innan snöovädret kommer som alla pratar om.. Var lite snöigt o blåsigt nu oxå men det gick rätt bra ändå. Så nu kan man med gott samvete sätta sig i soffan med en kopp kaffe o glutta på tv:n! O njuter till fullo av ledighet nu, jobb i februari...........

Lovat lite fler recept på matbröd, kommer här!

"Alvas limpa"

1 liter vatten
4 ägg
½ pkt farinsocker
2 pkt jäst
1 tsk salt
ca 2 kg rågsikt
russin efter smak

Blanda ihop som vanlig deg, låt jäsa 30 minuter. Knåda ihop o forma till 6 limpor. Låt jäsa 30 minuter till. Grädda i 200 grader i ungefär 30 minuter.


"Trimlimpa"

5 dl fil
1 dl sirap
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 msk vetegroddar
½ dl vetekli
½ dl solrosfrön
½ dl rågkross
1 ½ dl rågsikt
1 dl grahamsmjöl
2 ½ dl vetemjöl
1 dl russin
1 dl hackade nötter
1 dl torkade aprikoser (klipp i små bitar)

Blanda alla torra ingredienser, sedan det övriga. Rör ihop till en lös smet. Häll i en smord o bröad form. Grädda i 175 grader i ca 80 minuter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela