Cattas liv och tankar

Laddade funderingar..

Publicerad 2010-04-08 10:13:54 i Allmänt,




Då mammor träffas blir det lätt en hel del prat om förlossningen.. Ett mycket laddat ämne! Antingen går det som en dans, som det gjorde då Lisa föddes eller så blir det en fruktansvärd upplevelse eller så landar man nånstans där mittemellan.. Hur det än blir så är det ett ämne som går att diskutera huuuur länge som helst! O speciellt då man nyligen fått sin lilla bebis är det så fascinerande att höra andra berätta och att själv få prata o prata o prata om förlossningen.. O det är absolut bäst att föda utan smärtlindring! Sådetså! Eller epidural är nog allra bäst egentligen!! Sådetså! Eller?

Föder man utan smärtlindring så grattis (eller..)! Men huvudsaken är väl att bebisen kommer ut hel o frisk!! O varför inte ta smärtlindring om det finns? Det är ju bara idioti att låta bli om man vill ha (o hinner ta...)!

Likadant är det med amingen, även det ett mycket laddat ämne har jag förstått.. Iaf då man är inne o läser på Familjeliv.se.. För är man verkligen en så fruktansvärt dålig mamma om man inte ammar? O är man verkligen en så fruktansvärt dålig mamma om man ammar flera år? O är man verkligen helt perfekt som mamma om man ammar nånstans där mittemellan, lite lagom...

Funkar amningen så amma på för guds skull, billigt, enkelt o smidigt!  Men funkar det inte eller att man av andra orsaker inte vill så låt bli då! Bebisar mår alldeles utmärkt på ersättning oxå!

O nu då bebisen blivit lite större så kommer det nya saker in i livet som oxå är laddade.. Hur ska man egentligen göra med maten!! När ska man börja med smakportioner, när ska man ge ditten o datten.. O visst är det allra, allra bäst med hemlagad mat... Fast burkmat är ju kanon, innehåller exakt det bebisen behöver! O HUR ska man veta vad som är bäst för min lilla bebis!!

Det är ju kanon om man gör egen mat! Billigt o smidigt o bebisen lär sig känna igen familjens mat. Men burkmat är ju klockrent om man ska iväg nånstans eller helt enkelt inte har intresse eller lust eller kanske känner sig osäker att göra egen mat. Bebisens enda tanke om det här är att bli mätt!!

    

O bebisens sömn är viktig! Självklart ska bebisen sova i mamma o pappas säng! Eller naturligtvis i egen säng i föräldrarnas sovrum! Nej allra bäst är det med eget rum i anslutning till föräldrarna, eller kanske uppepå garaget... Jag tycker det är dömysigt att ha bebis i sängen! Men vi sover mycket bättre då hon sover i sin säng, så därför blir det så. I. vår. familj. Inte rätt, inte fel men funkar för oss! O sömnen ska man vara väldigt rädd om! Alla minuter är viktiga!! Om inte annat för att ladda inför tonårstiden, för det är de stooora problemen börjar.... 

   

Jag inbillar mej att barnen mår bra om familjen mår bra, o eftersom alla familjer ser annorlunda så tror jag att det kan vara saker som passar bättre för oss än det kanske gör för en annan familj.. O tar man allt med en nypa lugn o ro så blir allt mycket lättare!

Kommentarer

Postat av: Denise - Ännu en mammablogg

Publicerad 2010-04-08 14:47:14

sv: tack du :) Kände att det var en bra ide jag med :D Alltid skönt att prata av sig med folk osm vet om du förstår mig :D

Postat av: Malin

Publicerad 2010-04-08 20:04:59

Måste ju bara säga att du e ju bara helt fantastisk!! =)

Postat av: mia

Publicerad 2010-04-08 22:17:33

AMEN!

Postat av: Carro - mamma till Noel

Publicerad 2010-04-08 23:15:01

Sant där! : )

Postat av: Milliz

Publicerad 2010-04-09 19:40:28

Kloka ord från min kloka syster! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Catharina

Bloggar om mitt liv och mina tankar! Är en lyckligt lottad trebarnsmamma till två Stora och en Liten. Har även finaste sambon och en katt. Har världens bästa jobb som distriktssköterska och på "fritiden" jagar jag Liten och servar Stora barn.Går rätt bra, för det mesta... Älskar min familj, mina vänner och rosévin! Gärna samtidigt!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela